maandag 18 april 2011

Spinnewiel

Veel mensen weten dat ik met wol bezig ben en zo nu en dan krijg ik ook wel eens wat restjes materiaal van anderen die aan het opruimen zijn. Zo kreeg ik laatst door een collega verrast met een zak met borduurzijde.
Waar ik echter helemaal verlegen van werd, was het aanbod van een mevrouw die bij mij op yoga zit. Ze had nog een spinnewiel staan dat al jaren in de schuur stond te niksen. Haar dochter had er geen belangstelling voor en toen vroeg ze of ik hem wilde hebben, omdat ik altijd al met wol bezig ben. Hebben? Ja, ik mocht hem zo op komen halen, compleet met wolhaspel en klossen enz. en nee, ze hoefde er geen geld voor te hebben.
Geweldig toch? Het is al een heel oud spinnewiel. Zij heeft hem destijds gekregen van haar ouders. En weet je wat ook heel bijzonder is? Ze heet ook Betsy! en onze achternamen beginnen allebei met een K!
Dit is de eerste foto:

.
Inmiddels heb ik het spinnewiel wat opgepoetst en een nieuwe draad aan de trapas bevestigd. Nu moet het spingat nog van roest ontdaan worden en dan kan er worden gesponnen.
De haspel staat gewoon los en kan ik ook bij mijn Louët spinnewiel gebruiken. Echt handig.
Ik kaard nog steeds met kaardeplankjes. Dat gaat op zich wel, maar een kaardemolen zou toch ook wel eens handig zijn. Daar ga ik nu nog naar op zoek. Ondertussen eerst maar even wat sparen want die dingen zijn wel duur.
Zodra het spinnewiel echt in bedrijf kan, zal ik er wat meer van laten zien,

Ik heb nog wel een vraag: weet iemand hoe dit spinnewiel heet? Ik heb begrepen dat het een Noors spinnewiel is, maar verder is mij hier niets van bekend. Ik zou het fijn vinden om er iets meer over te weten te komen, ook met het oog op eventuele nieuwe onderdelen.

Lieve groet,
Betsy
Pin It!

3 opmerkingen:

  1. Zo..., het zal je maar gebeuren!
    Ik heb niet echt verstand van spinnewielen. Mijn zus heeft er eentje staan en ik heb er wel eens wol op gesponnen. Echt leuk om te doen..
    Veel plezier met je nieuwe aanwinst!
    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo, dat is een hele mooie!!
    Geen idee wat de naam is van dit spinnewiel.
    Mogelijk kan je wat op afbeeldingen googelen?
    Het zou leuk zijn als je er nog wat meer over weet.
    Veel plezier met je nieuwe aanwinst.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb zo'n zelfde soort spinnewiel. Hij is intussen oud, maar niet antiek of zo. Ik heb hem destijds nieuw gekocht bij een zaak in Delft meen ik, en het zal intussen zo'n 35-40 jaar oud zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...