donderdag 5 mei 2011

Amigurumi vogeltje in Rood, Wit en Blauw - Bevrijdingsdag

Ter ere van Bevrijdingsdag vandaag een vrolijk gehaakt vogeltje in onze nationale driekleur:




Ik heb een heleboel plastic eitjes bewaard die je kunt vinden in de chocosurprise-eitjes. Mijn plan was om daar wat mee te doen met wol en vilt, maar dat is er nog niet van gekomen.
Toen ik de eendjes aan het haken was, kreeg ik het idee om nog meer vogeltjes te gaan haken en op zoek naar materiaal kwam ik de eitjes tegen.
Ik heb het patroon niet helemaal uitgeschreven, maar ik denk dat je met de volgende beschrijving ook zelf een vogeltje kunt maken:

Het vogeltje wordt gehaakt van boven naar beneden, zodat je een mooie bovenkant hebt.
Benodigd materiaal: katoen nr. 8 (bv. Durable) haaknld. nr. 2,5, wat restjes vilt en een plastic surprise-eitje.
Haak een ketting van 4 lossen en sluit deze met een halve vaste tot een rondje. Haak in het rondje 8 vasten. Haak vervolgens 2 vasten in elk van de volgende 8 vasten (= 16 steken).  Kijk dan of je rondje al groot genoeg is, of dat je nog wat moet meerderen. Meerder evt. in elke 2e steek door 2 steken in 1 steek te haken. Is het rondje groot genoeg, haak dan zonder meerderen verder tot het punt waarop je weer moet gaan minderen om het eitje dicht te krijgen. Stop nu het eitje in de vogel (eventueel kun je er nog een belletje of wat anders in doen om het te laten rammelen) en begin met minderen als volgt: haak 1 vaste in de 1e steek. Steek in de volgende steek in en haal de lus door alsof je een vaste maakt, maar maak de steek nog niet af, steek in de volgende steek en maak een nieuwe lus, haal dan de draad door beide steken heen. Haak zo steeds door: 1 vaste, en 2 vasten samen haken. Op een gegeven moment kom je op het punt dat je steeds 2 vasten samenhaakt. Het is even lastig met het ei in je werk, maar het is te doen! Op het laatst de draad lang afknippen en het overgebleven gaatje dichtnaaien.
De de frutsels op het koppie haak je als volgt: hecht aan in een steek en haak 15 lossen. Sla de eerste losse over en haak in de volgende lossen 14 vasten, hecht af en laat een draad zitten om de frutsel onzichtbaar vast te naaien. Maak zo nog 1 of 2 frutsels, die je naar eigen smaak korter of langer maakt. Je kunt de frutsels ook eerst haken en dan vastnaaien, maar ik vond dit de gemakkelijkste manier.
Afwerking: knip vleugeltjes uit vilt (ik heb een druppelvorm geknipt) en naai ze zo op het lijfje dat de uiteinden van de vleugels nog los zitten. Naai met naaigaren in de kleur van het vilt. Dat valt het minste op. Knip uit vilt nog 2 rondjes voor de oogjes en een ruitvorm voor de snavel. Naai de oogjes rondom vast met naaigaren en naai in het midden een klein zwart kraaltje als pupil. Vouw het ruitje voor de snavel in het midden dubbel en naai het vast.

Veel plezier met het haken. Ik ben benieuwd naar jullie creaties. Een foto is altijd welkom!

De bloemetjes die je bij het vogeltje op de foto ziet, zijn gemaakt uit dit boek:



Het is een boekje uit mijn geboortejaar 1959! Het voorwoord begint als volgt: Breien is mode. De garderobe van de elegante vrouw is niet compleet zonder enkele modieuze jumpers en comfortabele vesten. Vele vrouwen en meisjes breien zelf, anderen wensen dit te kunnen. Dit boek is bestemd zowel voor haar die de kunst van het breien reeds verstaan als voor haar die het nog willen leren.

Dat is toch prachtig? Ik heb gesmuld van het boek, door de taal, maar ook door de beschrijvingen en patronen. Ik zal er nog wel meer uit laten zien.
Ik heb het boekje overigens voor een euro gekocht.

Fijne dag vandaag en een lieve groet,
Betsy



Mocht je een fout in mijn patronen ontdekken, wil je dat dan doorgeven, zodat ik het patroon kan aanpassen?

Voor alle patronen die ik hier op mijn blog plaats geldt: je mag ze gebruiken voor eigen gebruik. Wil je ze in je eigen blog vermelden? Prima, als je me even een e-mailtje stuurt en een link in je bericht zet naar mijn blog. Dat geldt ook als je iets gemaakt hebt en laat zien op je blog.

This pattern is for personal use only. Do not reprint, copy, post to any website/blog/group, or anywhere else. You can link to this pattern if you wish. 
Pin It!

1 opmerking:

  1. Wat een schatje! Ik denk dat ik hier wel tijd voor ga vrijmaken... :)

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...