dinsdag 7 juni 2011

Gebreide vingerpoppetjes - gratis patroon

Een tijdje geleden kreeg ik het verzoek om een paar vingerpoppetjes te breien voor een jongetje van 7. Hij had van zijn oma een vingerpoppetje gekregen en wilde ook graag één voor zijn vriendinnetje hebben. Hij had oma gevraagd om die te maken, maar oma bedacht dat ik dat misschien wel voor haar zou willen doen. Natuurlijk was dat geen probleem, maar: ik had geen patroon! Met een beetje geknutsel en fantasie kwam ik tot het volgende resultaat:



Een eendje, een lieveheersbeestje, een kipje en een beertje. Damian vond ze prachtig en heeft er twee voor zijn vriendinnetje uit gekozen (lieveheersbeestje en kipje) en mocht van oma de andere twee meenemen! Reken maar dat hij daar blij mee was...!

Voor diegenen die ook vingerpoppetjes wil maken, heb ik een basispatroontje gemaakt. De versiering kun je maken door  mijn poppetjes na te maken van de foto of door je eigen fantasie de vrije loop te laten.

Basispatroon vingerpoppetje:
Benodigdheden: breiwol of katoen, geschikt voor breinaalden of haaknaald nr. 2.5, restjes vilt, eventueel kraaltjes voor de oogjes.

Zet 16 steken op en brei 6-7 cm in boordsteek (1 re, 1 av òf 2 re, 2 av) voor het lijf. Meerder dan in elke 2e steek (= 24 steken). Brei vervolgens 3-3,5 cem tricotsteek (= kopje). Brei dan de steken 2 aan 2 samen (= 12 steken). Brei 1 naald zonder te minderen. Brei in de volgende naald weer de steken 2 aan 2 samen (= 6 steken). Knip de draad lang af, zodat je het poppetje ermee kunt dichtnaaien. Neem de steken die nog op de naald staan op de draad en trek strak aan. Naai het kopje en de rest van het lijf dicht. Keer het popje, rijg een draad door de hals en vul het kopje op. Trek de draad om de hals aan en wikkel het om de hals om het kopje te vormen. Zet de draad goed vast.

Maak nu het poppetje naar eigen inzicht verder af. Je kunt een poppetje maken naar mijn voorbeelden, maar je kunt ook iets heel anders maken: Jan Klaassen en Katrijn, een Kikker, een Zeerover, een Boerinnetje, een Papegaai enz.
Maak snaveltjes en oogjes van vilt, met of zonder kraaltjes. Haak wat sprietjes of krulletjes op het kopje of haak een hoedje. Ook kunnen er nog vleugels, armpjes, een jasje enz. gemaakt worden. Mogelijkheden te over.

Veel plezier met het maken van deze poppetjes!

lieve groet,
Betsy



Mocht je een fout in mijn patronen ontdekken, wil je dat dan aan mij doorgeven, zodat ik het patroon kan aanpassen?

Voor alle patronen die ik hier op mijn blog plaats geldt: je mag ze gebruiken voor eigen gebruik. Wil je ze in je eigen blog vermelden? Prima, als je me even een e-mailtje stuurt en een link in je bericht zet naar mijn blog. Dat geldt ook als je iets gemaakt hebt en laat zien op je blog.

This pattern is for personal use only. Do not reprint, copy, post to any website/blog/group, or anywhere else. You can link to this pattern if you wish. 
Pin It!

11 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige poppetjes zijn dat geworden!!!
    Eigenlijk heel simpel,maar zo grappig.
    Ik kan me voorstellen dat Damian er blij mee was en volgens mij kan hij zo ook niet meer stuk bij zijn vriendinnetje!!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Al zoekende op google naar een breipatroon voor een popje kwam ik zomaar op je leuke blog. En een vingerpopje is natuurlijk ook heel leuk om te maken om als kadootje te doen. Ga dus gauw aan de slag, dank je voor dit logje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een leuke poppetjes heb je gemaakt vindt ze enig

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wil wel een aantal poppetjes schenken, die heb ik al klaar liggen.
    Je kunt ze bekijken op mijn website: http://dewolgeit.nl en dan via foto's en poppen.
    Ik heb ze zelf allemaal ontworpen. Grote vingerpoppen met een verwisselbaar lijfje, maar daar gaat het niet om, maar ook hele kleintjes.

    Ik heb dit via Brigitte gehoord en ik zal haar ook nog berichten. Ik heb geen standaard patroontje, ze zijn allemaal anders.
    Ik heb er ook boekjes over geschreven.

    1. De "wolgeit2mi's"
    2. "Baby vingerpopjes".

    Beide boekjes zijn te bestellen bij mij.

    Je hoort nog van mij. Ik ben nog op vakantie, morgen ben ik terug.

    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo,
    Ik ben pas geleden (door ziekte) weer begonnen met breien. Via een andere site kwam ik toevallig hier terecht. Echt super leuk, ik ga de poppetje zeker maken voor mijn nichtjes. Leuk en betaalbaar voor de feestdagen. Bedankt ik ga je blog bij mijn favorieten zetten.
    Groetjes Isa

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ida,
    Fijn dat ik je een plezier kan doen met mijn patroontjes! Leuk dat je de vingerpoppetjes gaat maken voor je nichtjes. Je hebt er niet veel wol voor nodig en ze zijn zo klaar. Met een beetje fantasie maak je je eigen poppetjes.
    Een foto van de door jou gemaakte poppetjes zou ik heel leuk vinden!

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi.
    Wij gaan naar Zuid |Afrika rijden via de Westzijde. Het leek me erg leuk om de vingerpopjes te maken als cadeautje voor onderweg. Groetjes, Adriana.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Adriana,

    Wat een fantastisch idee! Veel plezier met het breien van de poppetjes. Lijkt me wel heel leuk als je dan ook wat foto's stuurt :)

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw, eindelijk een patroon voor vingerpopjes, ik zocht er al een tijdje naar omdat ik er graag wil maken voor mijn nichtje dat binnenkort verjaart!
    Dankjewel!
    Groetjes, Marthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat ik je hier een plezier mee doe!
      Laat je een foto zien als je de poppetjes af hebt?

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  10. Superleuk. Dank je voor het uitgeschreven patroontje. Ik wil ze gebruiken in de barnehage hier in Noorwegen.
    Groetjes Frederika

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...