maandag 13 juni 2011

Oude patronen in een nieuw jasje deel 2 - Theepotaanvatter uit 1951

Het is een feest om in oude handwerkboeken te snuffelen en hoe ouder hoe leuker, lijkt het wel.
Het boekje Nuttige Handwerken uit 1951 waarvan ik hier al iets vertelde, is wel een topper. Als ik dat laat zien aan breisters, dan is het ah en oh niet van de lucht: vooral de oudere handwerksters herinneren zich dan hun eigen handwerkles en de werkjes die ze moesten maken. Die moesten, zoals de naam al zegt, vooral heel nuttig zijn. Een van deze werkjes uit het boekje is de "theepotaanvatter".
Voor de liefhebber: dit is het oude patroon, mèt tekening:

Een "gouwe ouwe"
In het patroon worden diverse steken gebruikt: ribbels, tricotsteek, boordsteek en minderingen. In een heel klein werkje dus alle nuttige dingen die een beginnend breister moet leren!

Ik heb een van de breisters van de Breituin beloofd om dit patroon hier te plaatsen. Zij heeft het vroeger voor haar moeder gebreid in de mooie kleuren bruin en groen... Ik heb het patroon in een nieuw jasje gegoten door het te breien in rood en wit: dat past volgens mij wat beter bij de hedendaagse keukeninrichting en laat bovendien het breisel wat beter zien (goed voor op de foto;)).

Patroon in een nieuw jasje

Ik ben heel benieuwd naar jullie oude werkjes of die van je moeder of grootmoeder. Een foto of reactie wordt in ieder geval heel erg op prijs gesteld. De foto zal een plaatsje krijgen in de eregalerij die ik op mijn blog wil plaatsen.

Hier nog even het uitgescheven patroon:
Gebruikt materiaal: durable katoen nr. 8 in wit en rood en twee breinaalden met knop nr. 2.5 (als je strak breit nr. 3 gebruiken).

Zet 40 steken op met rood katoen en brei 6 naalden recht (= 3 ribbels). Ga dan verder met wit katoen en brei in de 1e toer (= goede kant) afwisselelend 1 st. recht, 1 st. averecht. Brei de volgende toer (verkeerde kant): alle steken averecht. Herhaal deze 2 toeren 14 x tot je 28 toeren hebt gebreid. Brei dan om te minderen de volgende toer als volgt: haal de 1e steek af, brei de volgende steek recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek heen. Herhaal deze mindering telkens tot je 20 steken over hebt. Je moet nu aan de verkeerde kant verder breien met rood katoen: brei 8 toeren afwisselend: 1 toer alle steken averecht, 1 toer alle steken recht. Kant dan de steken af.
Brei 2 van deze lapjes en naai dan de zijkanten aan elkaar. Let er op dat de bovenkant wat naar buiten rolt. Het is daarom mooier als je het laatste stukje zo dichtnaait, dat je de naad niet kunt zien (aan de buitenkant vastnaaien dus). Naai vervolgens de bovenkant dicht aan de goede kant, maar wel zo dat het naadje bijna niet te zien is. Het rolnaadje valt er als het goed is weer overheen (zie ook de foto). Haak tot slot nog een ketting van lossen en naai die als ophanglusje aan de bovenkant vast.

Veel plezier met haken!

lieve groet,
Betsy



Mocht je een fout in mijn patronen ontdekken, wil je dat dan aan mij doorgeven, zodat ik het patroon kan aanpassen?

Voor alle patronen die ik hier op mijn blog plaats geldt: je mag ze gebruiken voor eigen gebruik. Wil je ze in je eigen blog vermelden? Prima, als je me even een e-mailtje stuurt en een link in je bericht zet naar mijn blog. Dat geldt ook als je iets gemaakt hebt en laat zien op je blog.

This pattern is for personal use only. Do not reprint, copy, post to any website/blog/group, or anywhere else. You can link to this pattern if you wish. 
Pin It!

3 opmerkingen:

  1. Als Natuurkieker houd ik me normaliter bezig met andere zaken, maar ik ben toch wel heel benieuwd hoe je de theepot moet aanvatten met deze prachtige een nuttige theepotaanvatter...
    Het is overigens een prachtige blog hoor en ik houd ook van dit soort folklore, maar ik wil het ook graag begrijpen :)!!!!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, ik kan wel merken dat jij niet van de generatie bent die dit nog gebruikt heeft... Het is niet zo ingewikkeld hoor: de theepotaanvatter past precies om het handvat van de theepot en werkt op die manier als pannelap! Ook kun je zo het deksel oplichten zonder je vingers te branden aan hete stoom.

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik heb de letterlap van mijn tante. Zij is geboren in 1921 en heeft de letterlap geborduurd in 1929. Ook heb ik nog oude handwerkspullen van mijn mem. Maar zij heeft ook spul uitgehaald en opnieuw gebruikt toen zij na de oorlog hun eerste kind kregen. Er zijn ook nog kinderhemden gemaakt van oude meelzakken. Mijn oudere zuster heeft de letterlap van mijn mem gekregen.
    groet fan Wiepkje

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...