woensdag 6 juli 2011

Alpaca spinnen en verwerken


Vandaag weer een gastblog van mij, Anne.
Midden in de zomer denk je misschien niet gelijk aan wol, spinnen en mutsen. Toch is spinnen op dit moment wel een heel fijne bezigheid! Ik zet graag het spinnewiel in de tuin en maak dan lekker mijn hoofd leeg terwijl ik spin. Het spinnen heb ik van mijn moeder geleerd. Sinds een paar jaar heb ik mijn eigen spinnewiel en kunnen we tegelijk samen spinnen!



In het najaar van 2010 heb ik een grote doos met Alpacavacht gekocht. Ik heb 3 soorten: goede kwaliteit bruine vacht, wat mindere kwaliteit (korte schering) zwart met een beetje zilver, en een zak met Suriwol. Dat is een heel prachtige vacht, heel zwaar en met krulletjes.
Ik heb van alles een kilo en dat is best veel! Ik had het via internet gekocht, dus dan is het toch altijd een gok wat je krijgt. Bij een kilo wol kon ik me niet zoveel voorstellen, maar het blijkt toch best veel te zijn ;)

Afgelopen winter heb ik er voor het eerst mee gesponnen. Heerlijk! De Alpaca is wat dichter van structuur, je moet wat meer trekken om een draad te krijgen dan bij schapenwol. Je voelt ook gelijk dat Alpaca warm is: ik had een stukje vacht op schoot liggen en had het echt niet meer koud!
Na een paar avonden had ik mooie bollen wol gemaakt en besloot ik een muts te maken. Lekker voor in de winter :)
Eén kleur gebruiken, bruin, vond ik wat saai. Daarom heb ik er een (gekochte) grijze bol wol bijgedaan. Mooie combinatie! Vervolgens heb ik op een rondbreinaald mijn eerste zelfgebreide muts gemaakt! Het resultaat mag er zijn, het biedt goede perspectieven voor de toekomst;)



Ik mag hier vast wel weer wat tonen als ik weer wat gemaakt heb.
Tot dan!

Groetjes,
Anne
Pin It!

3 opmerkingen:

  1. He wat leuk dat je spint met Alpacawol, ik wil wel geloven dat het heerlijk warm is.
    Maar jouw muts is ook heel mooi geworden. Als Natuurkieker ben ik er best wel een beetje jaloers op, want zo'n heerlijk warme muts en dan ook nog in mooie natuurtinten zou ik best willen dragen tijdens koude natuurwandelingen...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, is dit een uitnodiging tot...? Kan wel hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, als dat echt kan wil ik wel serieus zo'n mooie muts bij jou bestellen Anne.
    Ik vind de muts echt prachtig en zie me er zelf wel mee lopen als het koud wordt.
    Bij deze dus een bestelling geplaatst!!!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...