donderdag 21 juli 2011

Lekkere schuimpjes!

Wat een vervelend weer is het de laatste tijd geweest, vinden jullie ook niet? Ik zie altijd uit naar de zomer, wanneer het lekker weer is. Nu leek het wel herfst met die regen en wind...
Echt weer om je thuis op te sluiten en het daar dan maar heel gezellig te maken. Voor mij is koken en bakken een bezigheid waar ik weer helemaal vrolijk van word. Van het weekend hadden we gasten, waarvoor wat simpele gerechten heb gemaakt: twee hartige taarten, een lekkere salade, kruidenboter en van de Toko lekker Turks brood en olijven. Als toetje had ik een soort van pudding gemaakt. Iedereen vond het heerlijk!

Voor de pudding had ik onder andere 2 eidooiers nodig. Wat doe je dan met die eiwitten? Lekkere schuimpjes maken! Vandaag het recept voor schuimpjes, of, om het heel luxe te zeggen: Meringues. Verwar de naam niet met die dans, dat is de merEngue!
Gemarmerde schuimpjes


Wat heb je nodig:
2 eiwitten
100 gram suiker
voedingskleurstof (optioneel)

Haal het rooster uit de oven. Verwarm de oven voor op 90 graden Celsius.
Pak een kom waarin de eiwitten passen en waarin ze kunnen uitzetten. Het wordt aanbevolen om een metalen of roestvrijstalen kom te gebruiken, maar ik heb gemerkt dat je daarin lelijke krassen krijgt van de mixer. Ik gebruik daarom altijd een plastic kom. Maak de kom en de mixhaken van de mixer goed schoon: eerst even in een sopje en daarna met citroensap. Dit moet echt: alles moet vetvrij zijn, anders worden de eiwitten niet stijf.
Alles schoon? Dan kun je beginnen met mixen. Begin op de hoogste stand, tot de eiwitten zachte pieken vormen als je de mixhaken even uit het eiwit haalt (natuurlijk heb je de mixer dan wel even uit gezet :p ). Het eiwit is dan ook al flink in volume toegenomen.
Voeg dan in kleine beetjes de suiker toe, terwijl je op de laagste stand mixt. Je zult zien dat het eiwit nog steeds groter wordt en ook meer gaat glanzen. Mix nog even door als alle suiker in de kom zit. Voel met je vingers een klein beetje eiwit: voel je nog heel duidelijk de suiker? Dan moet je nog even doorgaan met mixen. Het schuim is klaar wanneer je de kom op de kop kunt houden en het eiwit er niet uit valt.
Gebruik je kleurstof? Die kun je nu toevoegen om het schuim een egale kleur te geven. Of doe dit pas later, zie *.

Leg bakpapier op het rooster dat je uit de oven heb gehaald. Schep nu het schuim in kleine hoopjes op het bakpapier (of gebruik een spuitzak). Probeer de hoopjes even groot te maken zodat ze allemaal tegelijk klaar zijn. Maak eventuele grote pieken wat gladder, anders kunnen ze verbranden.
* Ook nu kun je nog kleurstof toevoegen. Doe 1 druppel op een hoopje en ga er met een sateprikker doorheen, zodat je het verspreidt door het schuimpje. Hierdoor krijg je een gemarmerd effect, zie ook de foto's.
Zet het rooster in de oven als de oven de juiste temperatuur heeft bereikt en laat de schuimpjes 45 minuten drogen. De exacte tijd is lastig te geven, dit is namelijk ook afhankelijk van de grootte van je schuimpjes. Probeer na 45 minuten om een schuimpje van de bakplaat te pakken. Lukt dit niet of is de onderkant nog vochtig, plaats de schuimpjes dan weer terug in de oven. Ik verleng de oventijd dan iedere keer met 15 minuten.

Zijn ze klaar? Laat ze dan volledig afkoelen op het rooster. Doe ze dan in een luchtdichte doos. Daarin zijn ze vrij lang te bewaren, maar ze opeten is natuurlijk het lekkerste!
Heerlijk op tafel


Groetjes,
Anne
Pin It!

3 opmerkingen:

  1. O, ik zit deze blog te lezen terwijl mijn eigen maaltijd in de oven bereid wordt.
    Dus al heerlijke geuren in mijn neus en dan die heerlijke schuimpjes van jou op mijn netvlies...
    Leuke dingen maak jij steeds Anne, en wat ziet het er weer smakelijk uit!!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die zien er wel lekker uit, ik sla het receptje even op. mijn dochter vind het altijd wel leuk om dit soort dingen te maken.
    bedankt
    Grtjs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er heel lekkeer uit!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...