maandag 2 februari 2015

Gehaakte col/sjaal - met patroon

Ik draag hem inmiddels al een tijdje met veel plezier, maar ik had hem hier nog niet laten zien, mijn heerlijk warme col/sjaal:

Col

Close-up

Sjaal

Het is een heel eenvoudig patroon, dat ik HIER gevonden heb.

De col wordt in een spiraalvorm gehaakt en er ontstaat spontaan een draaiing in, net zoals bij de moebius-sjaal.

Hoe haak je deze sjaal?
Kies garen uit met een mooi kleurverloop, geschikt voor ongeveer haaknaald 4.0 mm of 5.0 mm.
Haak een ketting van lossen van ongeveer 120 cm lang (je moet de sjaal tweemaal om je hals kunnen draaien). Het aantal lossen moet deelbaar zijn door 7, plus 5 extra lossen. De sjaal wordt rondgehaakt.
1e toer: Haak 1 vaste in de 1e losse die je hebt gehaakt, om de cirkel te sluiten. Haak (5 lossen, sla 5 lossen van de gehaakte ketting over en haak dan 1 stokje in elk van de 2 volgende lossen) Herhaal telkens wat tussen haakjes staat, tot er nog 5 lossen van de beginketting over zijn. Haak dan 5 lossen, sla de lossen van de ketting over en het 1e stokje van de 1e toer. Haak dan een stokje op het 2e stokje van de 1e toer en 1 stokje in het lossenboogje.
Om te zien hoe dit moet, kun je kijken naar deze VIDEO.
2e en volgende toeren: (5 lossen, 1 stokje op het 2e stokje, 1 stokje in het lossenboogje) Herhaal telkens wat tussen haakjes staat, tot je de gewenste hoogte hebt bereikt. Ik heb 20 toeren gehaakt, maar als je de col wat langer wilt maken, dan haak je gewoon verder.
In een avondje heb je zo een heerlijke col gehaakt!


lieve groet,
Betsy



Pin It!

14 opmerkingen:

  1. Wat een vrolijke colsjaal! Heel leuk gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel fleurig en een mooi luchtig steekje. Maar toch lekker warm.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die is wel mooi, en ik denk niet al te moeilijk om te maken. Vraagje: Enig idee over de hoeveelheid garen?
    Tige tank en groet, Wiepkje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Wiepkje, Ik heb een bol Fenna garen gebruikt die ik nog had liggen en die is niet eens helemaal opgegaan. Een bol is 100 gram en ongeveer 240 meter. Het is garen voor naald 4.0 / 4.5 mm.
      Ik wil zelf nog een blauwe col maken met restjes sokkenwol en een effen kleur als basis.

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
    2. Dankjewel voor deze informatie. Ben benieuwd naar het resultaat van de blauwe col.

      groet, Wiepkje

      Verwijderen
  4. Dat ziet er vrolijk uit! Niet moeilijk om te maken en met een mooi resultaat. Veel plezier met je sjaal!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  5. erg leuk ik ga het patroontje even opslaan voor als ik nog es een beetje tijd over heb ,dank je wel Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is ie leuk! Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn om mooi te zijn, dat bewijst deze sjaal maar weer. En ik heb hier nog Fenna garen liggen waar ik eigenlijk niet zo goed raad mee wist. Ik denk dat ik ook maar zo'n colsjaal ga toveren... Lekker bij alle shirtjes en vestjes combineren. En dank voor je beschrijving; ik zie het wel zitten!

    grtjs, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hele leuke sjaal, fris van kleur en lekker warm, meer moet dat niet zijn!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi en snel klaar wat wil je nog meer.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige col en ook de kleuren. Dat is dubbel genieten!!!

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat leuke blogje renate, ik zag je via andere haaksters, is meestal zo, ik volg altijd blogjes dat we dezelfde hobbys delen...ik zal zeker hier blijven lezen...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een heerlijke soepele en warme col.
    Fijn weekend, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...